نام گروه: گروه كوهنوردى سلامت كوهستان

تاريخ اجرا: 25/02/94

منطقه اجرا: از کوه گل شهرستان دنا تا تنگ مهریان شهرستان بویراحمد

گزارش نويس: سجاد افروز

اعضای گروه: اقایون نورالدین حسینی مهر، محمد رضا گلابی، نجف چراغ سحر، غلامرضا دادالهی، علی رضا عوضپور، محسن هادی، اکبر دروزین، سعید امین صفایی، سجاد افروز

بزرگان از حکایتی گفتند که با عنوان"یه گزارش از دو دیدگاه" استوار بود، جالب تر از آن عنوانی با قلم " بهشت ندیده ام اما وصفش را شنیدهام"همراه بود که لذت و حس درونی همنوردان را برای توصیف این برنامه بر انگیخت.

شاید لازم باشد ابتدا از حس و حال آخر راه بگویم تا نقطه ی شروع راهی پر فراز و نشیب، همراه با جاذبه های وصف ناپذیر از طبیعتی شگرف  که حکمت و دانایی خالقی عزیز و کریمرا گویا می باشد.

مطابق با برنامه های قیل  اعضای گروه طی هماهنگی از پیش تعیین شده ساعت 9 روز پنج‏شنبه 24/02/92 در جلوی  اداره کل مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد جمع شدند  و پس از احوال پرسی و خوش آمد گویی با تاخیر 40 دقیقه ای،  تعداد 9 نفر با ماشین ون روسی به رانندگی آقاینظریبه سمت شهرستان دنا و منطقه ی زیبای کوه گل حرکت کردیم.  در طی مسیر دوستان از مسائل روز و خبر های اجتماعی و چند نفری هم از حکایت های قدیمی زبان گشوده و  عده ای از دوستان از کوه و سفر کوه ساورز و جاذبه ولذت ها ، خطرات و مسیر های آن گفتند.

مسیر یاسوج تا شهر سی سخت و چشمه میشی حدود 42 کیلوکتر هست. راننده ی گروه با احتیاط کامل و سرعتی مطمئنه حرکت میکرد. و نوار محلی نیز روی ضبط گذاشته بود. بالاخره به ورودی جاده کوه گل رسیدی. در انجا یه ایستگاه عوارضی بود که به نظر میرسید با سربرگ های از سازمان گردشگری هزینه ای 30000ریالی از مردم میگرفت جهت خدمتی که ارائه نداده بودند. علارغم انکه می دانستند گروه ما یک گروه کوهنوردی هست و قصد اقامت ندارند اما  بنابر منافع شخصی خودشان ما را مجبور به دادن هزینه کردند.  در گذر از مناظر چشم نواز و چشمه میشی زیبا ماشین نتوانست از سربالایی بعد از ان بالا برود لذا اعضای گروه با هل دادن ماشین همراه با تلاش راننده موفق به عبور از این معبر شدند. در نهایت ساعت10:20 به منطقه کوه گل و چشمه سردو( اب سرد) رسیدیم. اعضا از ماشین پیاده شدند و هر کدام به چک کردن کوله پشتی و تقسیم وسایل پرداختند. ساعت 10:40 گروه به راهنمایی استاد بزرگ آقای حسینی پرور و سرپرستی آقای مهندس گلابی  شروع به پیمایش مسیر کردند .

گروه با رعایت اصول کوه پیمای و کوهنوردی با ترتیبی منظم مسیر چشمه سردو به سمت تنگ نول را پیمایش مینمود. در حین مسیر متوجه شدیم که ماشین پیکان باری خلاف اصول حفاظت اقدام به حمل مسافر با دریافت هزینه  از گردشگران می کند.

اعضای گروه شادی خود را  باجملاتی طنز آمیز ، شوخی هایی مادبانه و صمیمی با چشم اندازی به طبیعتی بکر و احساس برانگیز ابراز نموده و گاهگداری دوستان از مناظر اطراف که دارای چشمه های خروشان،  گیاهانی  هفت رنگ و جذاب، تپه های با شکوه در جوار کو هایی سر به فلک کشیده رشته کوه دنا عکاسی می نمودند.

بعد از یک ساعت راه پیمایی گروه 10 دقیقه ای جهت استراحت  زیر چشمه پیازی سکنا گذیده، در همین حین تعارف تنقلات( بادام زمینی، کشک، کشمش)  همراه با نوشیدن مایع حیات خستگی راه و عطش را از وجودمان زدود. گروه به حرکت خود ادامه داده و در این بین راهنمای مسیر اقای حسینی پرور از تجربیات شگرف چند ساله ی خوب با صبر و حوصله پرده گشودند و نقطه به نقطه مسیر را توصیه می نمودند. حدود 2 ساعتی از راه ما را به دوراهی رساند. سمت چپ ادامه مسیر تنگ نول و سمت راست به سمت گردنه بره باز ادامه داشت. گروه طبق برنامه مسیر  سمت راست به سمت گردنه و چشمه بره باز را پیش گرفت. ادامه مسیر با سربالایی با شیبی کم همراه شد. طبیعت این مسیر با  سر سیزی  گیاهانی چون چویل و جاشیر در کنار اب هایی روان و در هایی به جا مانده از اب شدن برف چشنوازی می کرد.حدود ساعت 1:40 دقیق گروه از "گردنه بره باز "عبور کرد و جهت انجام فریضه نماز و صرف نهار 1:30 ساعت کنار "چشمه ی بره باز"توقف نمود.

در انجا با تعدادی از افراد محلی نیز دیدار داشتیم.  گروه  پس از استراحت ساعت3:10  ادامه مسیر را دوباره از سر گرفتند و اینبار با شیبی نسبتا سخت به سمت پایین و به سوی "سردو اب" ( محل تلاقی دو جوی بزرگ اب هست)راهی شدند. این قسمت از مسیر  از مسیر های دامنه پایین رشته کوه پازن پیر هست.

قله بالای این منطقه برف کرمو هست. سردوآب به سمت جنوب مارو به تنگ گنجه ای می رساند ضمنا راهمنای مسیر چندین چشمه دائم و محل اسکان برای شب مانی نشان داد . ما از این منطقه با عبور از جویبار های خروشان و دامنه هایی از گیاهانی چون چویل و ریواس گذشته و به سمت شرق رهسپار شدیم.

گروه  با عبور ازسر بالایی کوتاه به "تل مزاری( قبرستانی قدیمی) رسید که سمت جنوب ان کوه حجاج بود و سمت شمال رشته کو های پازن پیر و قلعه سرخ بود. در ادامه شاهد چشمه" برنویی" در دامنه  شمالی کوه حجاج بودیم . ادامه این مسیر بسیار زیبا و دل انگیز  که مسیر "قاش سرخ" نامیده شده تپه هایی با خاک سرخ را در برگرفته بود که پوشده از گیاهان ریواس( پوشش غالب)، جاشیر، گل های زرد، و اب هایی روان است. به دنبال ان به چشمه "حلاج "رسیدیم .

ضمن انکه چشم گشوده و چندین گروه از فراد محلی را در کنار آن مشاهده نمودیم که چندین روز اقامت داشته، گوش به حرفای راهنما بودیم که حکایت از کاشت یونجه در این منطقه داشت. کم کم خورشید مغرب را نشانه می رفت و گروه 3:30 در  منتهی الی  گردنه "گاودانه در  حال حرکت بود. کمی خسته به نظر می رسیدیم. بالاخره پس از عبور از این سریالایی با فراز و نشیب های تپه ها و شیب نسبتا نرماش به گردنه گاودانه رسیدیم. وقت استراحت و هم اندیشی وهم صحبتی صمیمنه فرا رسید. عده ای هم دوربین به دست دنیال منظره ای برای خاطره سازی بودند.

یکی از دوستان عینک آفتابی خود را  دوصد متری عقب تر جا گذاشته بود. او برای پیدا کردن به عقب باز گشت و ما منتظر او ماندیم. طبق برنامه و بر اساس تجربه و راهنمایی های راهنما تصمیم گرفته شد در منطقه گاودانه برای شب مانی توقف کنیم. لذا از گردنه به سمت جنوب شرق با عبور از شیبی نسبتا تند به پایین گردنه حرکت کردیم. در پایین دامنه در کنار چشمه ای زیبا  با حاشیه ای پر از گل های بنفش و ارغوانی و پوششی از "تره و لیزک"، جاشیر های سرسبز و اوریشم برای شب مانی  و همچنین در امان ماندن از  وزش باددر کنار  صخره  محلی را انتخاب کرده و پس از پاک سازی چادر ها را برا اقاکت با همیاری و همکاری برپا نمودیم.

چند تا از دوستان نیز در گواهی غروب انگیز اما بسیار خوب همرا با نسیی دلکش اقدام به برافروختن آتیش و برپایی محفل شبانه پرداخت. اعضای گروه دور اتیش جمع شدن و هر کدام خود را با دمنوش مشغول نمود عده ای لب به داستان سرایی و گروهی هم به لطیفه گفتن گشودند. صدای خنده و شادی در کنار صدای دلکش جویبار ، همراه با تاریکی شب زیر اسمانی پر ستاره در دامنه ی دنای راست قامت و بلند نظر شهر و مشغله هایمان را از یاد برده بود. گویی به خدا نزدیکتری وقتی عظمت او را در این بهشت برین لمس میکنی.

اعضای گروه جهت فریضه نماز و برپایی سفره شام اقدام نمودند و پس از آن در یکی از چادر ها مشغول تعریف و هم صحبتی شدند. در این سفر  خانم ها حضور نداشتند. شاید از جنبه های زیبای این سفر مصادف شدن آن با هفته ی جوان بود که صحبت عمومی گروه در آن ضیافت شبانه شده بود.

نزدیک ساعت 11 شب اعضا به دو گروه تقسیم شدند و در دو چادر به همرا یک چادر تک نفره برای استراحت و خوابیدن تقسیم شدند. هوای دلربایی بود. صبح زود همگی برای نماز بیدار شدند. و آتیشی به پا کردند. همگی از شبی ارام و خوب حرف میزدند. سردی اول صبح مارا مجبور به پوشیدن باد گیر هم کرد. دور همی یه صبحانه ای خوردیم و تا ساعت 9دوستان مشغول لذت بردن از طبیعت زیبا شدند. هر یک به گوشه ای چشم دوخته و به حرفای آقای حسینی مهر  راجب تنوع گون های گیاهی و حیوانی این منطقه سخن میگفت. یاد آوری میکرد مه منطقه قاش سرخ ودامنه های پازن پیر دارای خرس قطبی ،پازن ، گرگ و غیره می باشد.

حدود ساعت 9:30 بود که با همکاری دوستان پس از گرفتن عکس گروهی چادر ها رو جمع کرده و پشت سر راهنما از کنار جویبار های آب و کنار درختان گردوی گاو دانه گذشتیم. طبیعت گاودانه خیلی زیبا بود. گوشه هایی از بهشت را می توان انجا  یافت.

در طول مسیر اقامتگاه های شبانه و باز مانده هایی از ایلات و عشایر مشاهده می شد. راه ما را به سوی "تنگ کبوتری" می برد. دره ای صعب العبور و مسیری با شیب تند وصخره ای، با درختان رزین و رگه هایی زیبا از سرو همراه با رودخانه ای خروشان و پوششی زیبا  ما را به عمق شیب و ورودی تنگ رساند. گروه در ابتدای تنگه پس از دوساعت راه کمی استراحت نمود.

در ورودی تنگه به علت  عمق زیاد و جریان  زیاد آب همه ی اعضا گروه مجبور شدن به اب بزنند و سردی آب پاهای همنوردانمان رابوسه بزند. این شروع مسیری پر هیجان در تنگه ای بر گرفته از دنای سربلند بود. همگی بعد از آن به مسیر خود در باریکه ای زیبا با مناظری شگرف از صخره هایی مهیج تاچشمه و نهر هایی روان پشت به پشت راهنما راه خود ادامه دادیم. در طول مسیر تنگ کبوتری تنوع گونه های مختلف گیاهیی زبان زد بود. از طرفی در طول مسیر تنگه چندین بار مجبور شدیم از آب رودخانه عبور کنیم.

جنگل هایی در این تنگه وجود دارد که دست کمی از جنگل های شمال ندارد. در این تگه گاهی مجبور به صخره نوردی هم شدیم. بالا خره حدود ساعت 2 بعد ظهر به میانه  مسیر تنگه رسیدیم و بر لب رو خانه برای صرف ناهار  کمپ زدیم. آتیشی برپا کردیم و جان تازه ای با  این توقف گرفتیم. بعد از 1 ساعت استراحت گروه مسیر خود را از سر گرفت. 1 ساعتی پیاده روی مارا به "سرازخون" رساند. در ادامه مسیر در طول تنگه ما به "ورد نظری "رسیدیم که البته هنوز هم جایگاه از ایلات و چادر هایی از عشایر بر پا بود. منتهی الی این مسیر زیبا به "تنگ مهریان" نظری ختم میشد. گروه طبق برنامه ی پیش بینی شده قرار بود که راس است 6 در تفرجگاه تنگ مهریان باشد. لذا با احتیاط کمی به سرعت گروه اضافه گردید. در طول مسیر تنگه مهریان فراز و نشیب های راه همراه با حرف های صمیمی و لذت بخش همنوردان سختی مسیر راه از یادمان برده بود. راهنمای گروه در عبور از پله سنگی ها و صخره ها به خوبی حمایت و هدایت لازمه را مبذول می نمود. در کنار او سرپرستی قوی مار  نیز حمایت می نمود. در نهایت مسیر با عبور از اخرین  معبر آبی به خروجی رسیدیم و همه ی اعضای گروه  با صحت سلامت و پویایی مسیری در حدود 45 کیلوکتری از گوه کل سی سخت تا مهریان بویراحمد را که پر از  سختی و فراز و نشیب همراه با زیبایی وصف ناپذیر بود گذراندند.

راهمنایی مسیر:

علاقه مندان و دوستان کوهنوردان  می تواند از  یاسوج به سی سخت و بعد منطقه کوه گل  و چشمه سردو سپس مسیر تنگ نول، گردنه بره باز، چشمه بره باز، سردو آب، تل مزاری، چشمه برنویی، قاش سرخ،  چسمه حلاج، گردنه گاو دانه، کنار درختان گاودانه، مسیر تنگ کبوتری، سرازخون، ورد نظری، و تفرج گاه مهریان را در خاطر بسپارند.

ضمنا از تنگ گنجه اب به سردو آب و بعد از چپ به بره باز ویا از راست به  حجاز و چشمه برنویی و قاش سرخ نیز برسند. از طرف کاکان و دشت مارپیچ و خطیر سوخته هم می توان به گاودانه رسید.

پوشش گیاهی منطقه:

از ابتدای مسیر شاهد پوشش غالب جاشیر، چویل، ریواس، پونه، اوریشم ، تره و لیزک و در مسیر تنگه  بن ، بنيو ، كلخنگ، كيكم ، ارزن ، شن ، خشت ، وول ( سرو وحشى ) ، بادام وحشى نیز مشاهده کرد.

حيات وحش منطقه :

عليرغم شكار غير مجاز گونه هاى جانورى حيوانات و پرندگان زير كم و بيش در منطقه وجود دارند: خرس ، پلنگ ، گرگ ، روباه ، شغال ، سنجاب ، خرگوش ، گراز ، جوجه تيغى ، خارپشت ( جزوك) ، كفتار ، بز كوهى وكل و... و از گروه پرندگان مى توان كبك ، كبوتر ، كلاغ ، زاغ ، سيا بله ، كلكمرى ، بلى خر ( بلوط خور) ، عقاب ، شاهين ، دال و ... را نام برد.

در پایان  از  جناب آقای مهندس گلابی سرپرست برنامه، آقای حسینی مهر استاد و راهنمای مسیر و کلیه همنوردان عزیز که با تمام وجود و با نیت خیر مارا یاری نمودند و تدارک این کوهپیمایی و کوهنوردی را فراهم نمودند کمال تشکر و قدر دارنی را می نماییم.